пятница, 9 сентября 2016 г.

Чого вимагати від районних оптимізаторів

Інститут побратимства міст - справа поширена, проте загадкова. Побратим? Дуже добре, але що це конкретно значить? Не те, щоб питання не давало мені спокою, але час від часу цікавість розбирала.
І ось пощастило бути присутньою під час процесу встановлення побратимства в самому зародиші. З боку України - Красилів, з боку Польщі - Зелюв (Zelów), що в Лодзькому воєводстві. Логічно, до речі. Лодзь - це текстильна столиця Речі Посполитої, Хмельницький в Україні - на тій самій позиції. Підписання документів, які зроблять побратимство юридичним фактом відбудеться найближчими днями. Для цього в Красилів приїхала представники зелювської гміни.


То питаюся, під час зустрічі з обома діючими сторонами, в представників міської адміністрації:
- А що на практиці значить побратимство?
- Ну, їхні діти будуть приїжджати до нас, наші будуть їздити до них. Будемо обмінюватись досвідом в різних сферах.
Обмін досвідом почався буквально за декілька хвилин, не відходячи далеко від каси. Переважно, він стосувався шкільної освіти.
Поляки розповіли, як вони борються за якість освіти в сільській місцевості.
Зелювська гміна об'єднує, крім самого Зелюва, 35 сіл (в Красилівському районі - стільки ж). Населення її складає близько 15 тис. людей. При цьому, в гміні функціонує всього 6 шкіл (тобто, одна школа на 6 сіл). В найменшій з них - 70 учнів.
В Красилівському районі ж існують школи, в яких тільки 25 учнів, і їх закриття - під великим питанням.
Поляки вважають утримання таких шкіл нерентабельним, і давним-давно їх поліквідували. Для учнів населених пунктів, де шкіл немає, розроблені спеціальні автобусні маршрути, щоб діти могли без проблем діставатися на навчання, а після уроків - додому. Утримання кількох автобусів - набагато дешевше, ніж утримання цілої шкільної будівлі, директора, учителів та ін. Зекономлені кошти направляються на устаткування та модернізацію тих шкіл, що лишилися діючими. В них є інтерактивні дошки, сучасні спортивні зали та інші засоби, щоб зробити процес навчання дітей максимально комфортним й ефективним. В класі може бути, щонайбільше, 26 дітей. Якщо потрібно пристроїти двадцять сьомого, клас ділять навпіл і навчають окремо.
Голова Красилівської райдержадміністрації Ніла Островська та Красилівський міський голова Анатолій Жовтан з цікавістю слухали своїх польських колег.
Досвід дійсно цікавий, мови нема. Скорочення кількості шкіл насправді може покращити якість нашої початкової освіти. Проте, тепер ми точно знаємо, які умови мають виконуватись для того, щоб школи було не тільки ліквідовано, але й модернізовано:
1. Створення ефективно діючих автобусних маршрутів, які б дозволили дітям з комфортом і за прийнятний час добиратись до місця навчання. Думаю, всі погодяться, що якщо перевезення буде займати більше ніж півгодини в один бік - це значно ускладнить життя учнів перших класів.
2. Нормальна кількість учнів в класах тих шкіл, які не будуть ліквідовані.
3. Забезпечення шкіл устаткуванням, яке зробить навчання таким, яким воно й має бути: цікавим та з можливістю примінити на практиці отримані знання. Принаймні, зібрати елементарну схему з підручника фізики своїми руками, або провести нескладний хімічний експеримент.
4. Припинення нескінченних поборів з боку вчителів "на ремонт школи", "на нові тюлі", "на нову дошку", "на ремонт даху" та інше. Бюджетних грошей, яких не вистачало на пристойний ремонт п'яти шкіл, має вистачити на ремонт однієї. Крапка.
Ліквідувати школи не складно. Представники влади виконають цю задачу з легкістю і в найближчий час. А от наскільки їм вдасться оптимізувати ті школи, в яких таки будуть вчитися... Що ж, подивимось. Як гадаєте, жителів Красилівщини приємно здивують чи розстроять? 

Комментариев нет:

Отправить комментарий